Психикалық дамудың кешігуі (ПДК)
Анықтама
Психикалық дамудың кешігуі (ПДК) — бұл баланың танымдық, қозғалыстық және эмоционалдық функцияларының дамуы оның жасына сәйкес келмейтін жағдай. Бұл әдетте сөйлеу, интеллектуалдық, әлеуметтік және эмоционалдық дамудағы кідірістермен байқалады.
Себептер
ПДК келесі факторлардан туындауы мүмкін:
- Мұрагерлік факторлар: Генетикалық бұзылыстар, ата-аналардың аурулары (мысалы, ақыл-ой кемістігі немесе алкоголь тәуелділігі).
- Ішкі даму патологиясы: Инфекциялар (вирус немесе бактерия), гормоналды бұзылыстар, токсикалық заттар, оттегінің жетіспеушілігі.
- Туған кездегі асқынулар: Асфиксия, бас жарақаттары, мерзімінен бұрын туған.
- Бала кезіндегі факторлар: Стимуляцияның жетіспеушілігі, жарақаттар, әлеуметтік байланыстардың жетіспеушілігі.
Диагностика
ПДК диагностикасы келесі шараларды қамтиды:
- Медициналық тексеру: Баланың физикалық және психикалық жағдайын бағалау.
- Психологиялық тестілеу: Танымдық функцияларды, сөйлеу мен мінез-құлықты зерттеу үшін әртүрлі тесттер мен шкалаларды қолдану.
- Бақылау: Баланың әртүрлі жағдайларда және қоршаған ортамен өзара әрекеттесуін бағалау.
- Анамнезді талдау: Жүктілік, туған кезіндегі және баланың ерте даму кезеңіндегі ақпараттарды ескеру.
Түрлері
- Жеңіл кідіру: Дамуда аздаған артта қалу, сәйкес қолдау мен білім беру арқылы түзетуге болады.
- Орташа кідіру: Дамуда елеулі артта қалу, арнайы коррекция мен жеке тәсілді қажет етеді.
- Ауыр кідіру: Дамуда үлкен қиындықтар, кешенді емдеу мен тұрақты мамандық араласуды талап етеді.
Коррекция және емдеу
ПДК-ны коррекциялау және емдеу келесілерді қамтиды:
- Арнайы білім беру: Сөйлеуді, танымдық және әлеуметтік дағдыларды дамытуға бағытталған жеке және топтық сабақтар.
- Терапия: Логопедиялық, психологиялық, физикалық және сенсорлық терапия, баланың қажеттілігіне байланысты.
- Өзін-өзі күту дағдыларын дамыту: Негізгі дағдыларды меңгеруге көмек, мысалы, киіну, тамақтану және жеке гигиена.
- Отбасылық қолдау: Ата-аналарды кеңес беру және оқу, баланың ынталандырушы ортасын құруға көмек.
ПДК диагностикасы бойынша мамандар
ПДК диагностикасы мен емдеуі үшін келесі мамандар қатысады:
- Психологтар: Танымдық функциялар мен эмоционалдық жағдайды бағалау.
- Педиатрлар: Жалпы медициналық бағалау және физикалық дамуды бақылау.
- Логопедтер: Сөйлеу бұзылыстарын коррекциялау және коммуникациялық дағдыларды дамыту.
- Неврологтар: Неврологиялық функцияларды бағалау және мүмкін ауруларды анықтау.
- Әлеуметтік қызметкерлер: Отбасылық қолдау көрсету және әлеуметтік өзара әрекеттестікті ұйымдастыруға көмек.
Психикалық дамудың кешігуі кешенді тәсілді және жеке емдеу жоспарын талап етеді, баланың дамуын максималды қолдау мен өмір сапасын жақсартуға бағытталған.
Психологиялық-педагогикалық қолдау көрсету
Психологиялық-педагогикалық қолдау көрсетудің міндетті арнайы білім беру шарттары болып табылады, бұл қолдау мұғалім-психолог, дефектолог, логопед, әлеуметтік педагог және қажет болған жағдайда тьютормен жүзеге асырылады. Ата-ана (немесе заңды өкіл) мектепте баланы осындай қолдаумен қамтамасыз етуге жазбаша келісім береді.
Қолдаудың негізгі формаларына мыналар жатады:
- Диагностика, бұл оқушының ерекшеліктерін және білім беру қажеттіліктерін анықтауға арналған, жылына кемінде екі рет жүргізіледі;
- Мониторинг, оқушының білім алу жетістіктері мен даму динамикасын бақылау;
- Коррекциялық-дамытушылық жұмыс, бұл ЗПР бар баланың дамуындағы бұзушылықтарды жеңу немесе жеңілдетуге бағытталған;
- Ата-аналарды (немесе заңды өкілдерді) кеңес беру, бұл сынып жетекшісі, мұғалім, педагог-психолог, логопед және дефектолог нәтижелерді ескере отырып жүзеге асырады;
- Педагогтарды кеңес беру, бұл қолдау көрсетуші мамандармен балалармен өзара әрекеттесудің тиімді әдістері мен жеке тәсілдерді таңдау үшін жүргізіледі;
- Профилактика және ағарту, бұл ЗПР бар баланың оқу, тәрбиелеу, даму және әлеуметтену мәселелері бойынша түсіндіру жұмыстарын жүргізу және бейімделу мен әлеуметтенудің қиындықтарын алдын алу үшін бағытталған.
Психологиялық-педагогикалық қолдауды ұйымдастырудағы негізгі жұмыс — жеке және топтық коррекциялық-дамытушылық сабақтарды өткізу болып табылады. Әрбір ЗПР бар балаға арналған сабақтардың саны мен формасы білім беру ұйымымен ППк бойынша анықталады. Апталық сабақ режимі жеке кестеде көрсетіледі. Коррекциялық-дамытушылық сабақтар оқу күні мен сабақтан тыс уақытта өткізіледі. Жеке сабақтарға 30 минутқа дейін, топтық сабақтарға — 40 минутқа дейін уақыт бөлінеді.
Міндетті коррекциялық курстардан басқа, білім беру ұйымы психофизикалық ерекшеліктеріне сәйкес коррекциялық-дамытушылық бағытты қосымша сабақтармен толықтыру құқына ие. Коррекциялық жұмыстың нәтижелілігін бақылау міндетті болып табылады. Бұл үшін консилиум отырыстарында баланың даму динамикасы мен коррекциялық-білім беру шараларының тиімділігі бағаланады.